Skip to content
Social Media Marketing på HubSpot Academy
Sitav Taha2020-maj-06 15:18:002 min read

En sammanfattning av HubSpots Social Media Marketing-kurs

Skapa en sociala medier-strategi

Med en effektiv sociala medier-strategi har du möjlighet att kommunicera direkt till dina nuvarande och potentiella kunder, när och var de själva vill. För att veta vilket innehåll du ska skapa, hur du ska prata till dina följare och vilka kanaler du ska använda, är det viktigt att du identifierar och förstår din ideala kund. Det kan du göra genom att skapa en “buyer persona”, så du kan bli ännu mer personlig och nå ut till rätt personer.

För att din sociala medier-strategi ska bli fulländad behöver du se till att strategin matchar dina övergripande affärsmål. När du gjort det kan du även formulera mål för dina sociala medier. Ett tips är att följa SMART-metoden. Den innebär att de mål du skapar ska vara specifika (Specific), mätbara (Measurable), uppnåeliga (Achievable), relevanta (Realistic) och tidsbestämda (Timely).

Ett exempel på ett SMART mål är: 
“Inom 1 år ska jag ha nått 10 000 följare endast genom organiskt innehåll.”

Skapa en innehållsstrategi

För en lyckad sociala medier-strategi behöver du skapa intressant och värdefullt innehåll. Det kan hjälpa dig att nå ut till fler, skapa engagemang, bygga lojalitet och driva försäljning. Ett tips är att skapa en innehållsstrategi baserad på de mål du har med dina sociala medier. 

Innan du börjar är det bra att fråga dig själv: vilka kanaler interagerar min målgrupp med mest? Vad för slags innehåll har fått flest klick, visningar och kommentarer? När svarat på de frågorna, är det dags att skapa din innehållsstrategi. Här är det viktigt att tänka på att du ska skapa innehåll för varje enskild kanal. Det kan du göra genom att skapa liknande innehåll som är anpassat för de olika kanalerna. På så sätt har innehållet i de olika kanalerna samma mål, utan att vara identiskt.

Bygg relationer, skapa engagemang och var SOCIAL!

Sociala medier är i konstant förändring och det finns alltid något nytt att lära sig. Förut kunde du räkna med att om du skapar innehåll kommer dina följare att se det. Så är inte fallet idag. Med tanke på den enorma mängd användare och alla nya algoritmer som missgynnar företag och varumärken, är det nu svårare att använda sociala medier för att nå ut till dina följare. Det är därför viktigt att du skapar relationer. Försök att lyssna på dina följare och engagera dig i deras konversationer. Sannolikheten är stor att personer som visar engagemang kommer att lita mer på dig, visa mer lojalitet och rekommendera dig till andra. 

För att skapa engagemang bör du prata direkt till dina följare som om du känner dem. Var transparent, personlig och använd humor för att de ska känna att de pratar med en riktig person och inte ett varumärke. På så sätt kan du bygga starka relationer och kanske även få dina följare att dela ditt innehåll, vilket även kommer gynna din synlighet i de olika kanalerna. Bra att tänka på är att välja att engagera sig med omsorg. Se till att de sammanhang och konversationer du engagerar dig i är relevanta och att du bidrar med värde.  

Alltså, för att skapa engagemang och forma konversationen runt ditt varumärke, är det viktigt att skapa strategier baserat på dina övergripande affärsmål, vara personlig och prata med dina följare som om de vore en enda person.

 

Är du sugen på att lära dig mer? Spana in kursen Social Media Marketing på HubSpot Academy eller kontakta oss. Vi älskar att prata sociala medier!

avatar

Sitav Taha

Som nyexaminerad från Marknadsföringsprogrammet i min lilla hemstad nere i södra Sverige (också känt som Växjö), packade jag mina väskor och flyttade till Stockholm för att påbörja min praktik som PR-praktikant. Efter 3 månader av en fantastisk intensivkurs i PR, var det dags för mig att lära mig något nytt. Så jag frågade mig själv, vad gör ens en marknadsförare? En enkel fråga, men ändå så svår att jag var tvungen att lära mig svaret genom att leva det. Det var så jag hittade Naes & Friends. Det kan vara...

RELATED ARTICLES