Skip to content
META-Web-Wide
Emil Björnius2024-maj-15 13:15:261 min read

Har det blivit dyrare att annonsera på Meta på grund av en bugg i algoritmerna?

Annonsörer på Meta har den senaste tiden rapporterat att det blivit allt dyrare att annonsera, med lägre försäljning som följd. Men vad kan du som annonserar på Meta egentligen göra åt saken? 

Annonsörer på Facebook och Instagram har den senaste tiden upplevt betydligt högre kostnader för sina annonser. Enligt nyhetssajten Bloomberg ska det bero på påstådda “fel på algoritmerna” i plattformen. 

Marknadsförare hävdar att kostnaderna för annonskampanjer har ökat avsevärt, samtidigt som försäljningen minskat drastiskt (en annonsör uppger så mycket som 20-40 % minskad försäljning). Meta å sin sida säger att deras annonssystem fungerar för de flesta annonsörer, men erkänner enstaka tekniska problem. Omfattningen av problemet är således oklart, men det är tydligt att allt fler drabbats av väsentligt högre kostnader. 

Så, med ökade CPC:er och CPM:er och minskad ROAS – vad kan du som annonsör egentligen göra? Inte särskilt mycket ska det visa sig. Det finns just nu inte tillräckligt mycket data för att säga hur stor omfattningen av problemet verkligen är. Cody Plofker, CMO på Jones Road Beauty, sa nyligen i podcasten Operators: "Det är brutalt där ute. Det är något fruktansvärt trasigt med Meta just nu.”

 

"It's brutal out there. There's something terribly broken with Meta right now."

 

Vi frågade Aimfors egna Meta-expert, Martin Johansson, om vad man bör tänka på:

– Det är alltid klokt att noggrant övervaka och hantera dina kostnader, särskilt nu när många upplever högre annonseringskostnader. Det kan dessutom vara en bra tidpunkt att utvärdera effektiviteten hos alla dina marknadsföringskanaler. För att ytterligare stärka din position rekommenderar vi att du utnyttjar tekniska målgrupper som baseras på data från din pixel, vilket kallas en Lookalike-målgrupp. Det är möjligt att skapa målgrupper baserade på specifika händelser, där du kan nyttja allt från besök till köp via din pixel.

avatar

Emil Björnius

Emil jobbar som senior content marketing manager på Aimfor. Kontakta honom om ni är intresserade av att få hjälp med er storytelling.

RELATED ARTICLES