Skip to content
Dennis Rydgren - CMO - Vinden
Emil Björnius2023-feb-20 11:51:095 min read

När kommer vi se webbsidor som är automatiserade?

Dennis Rydgren är CMO på Vinden, en smart digital förvaringslösning med fullservice. I CMO Insights delar han med sig av sina bästa tips till CMOs och marknadsförare, om sitt bästa och sämsta beslut under förra året, samt hur man kan kan få ut allt mer från krympande marknadsbudgetar.

Allt började på universitetet där Dennis Rydgren föreläste om kommunikation på internet. Sedan dess har han arbetat som digital rådgivare åt public intellectual Steven Pinker, spenderat runt sex år på byråer med fokus på både paid media och creative. De senaste åren har han jobbat som CMO på en rad olika bolag, och för drygt två år sedan tog han sig an rollen som just CMO på Vinden, ett bolag inriktat på smarta förvaringslösningar.

2023 är ett år som startat tufft för många bolag. Bland kollegor i branschen har Dennis märkt att många vill flytta både fokus och budget från performance marketing, till ett mer traditionellt varumärkesbyggande.Dennis utvecklar:

– Marknadschefer behöver återgå till att mäta mer awareness och consideration före CPC, CTR och andra mätpunkter. För mig handlar det mer och mer om att man måste bli bättre på att långsiktigt bygga varumärke efter en period av mycket performance.

Han fortsätter:

– Jag tycker mig också se ett ökat värde och med det fokus på kvalitet före kvantitet runt allt digitalt innehåll. Detta gör mig genuint glad och jag tror många marknadschefer med mig omfamnar den utvecklingen. Utmaningen blir att kostnadseffektivt producera riktigt bra content i alla led. Vi måste också fortsätta att lära oss om tech i kontexten AI. Utmaningen blir att veta vilka verktyg som finns och hur man kan applicera dem på sin unika verksamhet. 2023 kommer bli ett spännande år för marknadschefer som gillar att studera innovation. Jag har redan kickat igång ett projekt runt hur man producerar rörligt med hjälp av AI.

“Låt mig säga såhär, läs Daniel Kahnemans bok Thinking Fast and Slow, speciellt kapitlet om projektplanering och agera därefter.”

Om 2023 präglats av teknisk innovation kanske “stökigt” kan sammanfatta fjolåret. På frågan om vilket som var det sämsta, kontra bästa beslutet som Dennis fattade i sin roll som CMO:

– Det bästa beslutet jag fattade var att bli mer hands-on och lära mig basic design och UX, samt att lita mer på mina egna färdigheter som copy. Detta har medfört att jag som CMO kan arbeta närmare olika specialister inom fler områden både internt och externt. Jag hade alltid en tanke att brygga det mediebyrån gör kontra reklambyrån. Detta för att kunna arbeta operativt med att realisera strategi och varumärke.

Och det sämsta:

– Mitt sämsta... Låt mig säga såhär, läs Daniel Kahnemans bok Thinking Fast and Slow, speciellt kapitlet om projektplanering och agera därefter. Bra idéer utanför kärnverksamheten slukar tid och budget samt medför alltid större risker än man tror, till och med när du räknar konservativt. Samtidigt måste man testa saker. Att hålla tillbaka är ofta en utmaning för mig.

Grunden för modern marknadsföring


Den första epoken Dennis upplevde inom den digitala sfären handlade om att skapa viralt innehåll. Sen tog det datadrivna och “growth hacking” över och nu handlade allt mer om att man skulle optimera paid media och identifiera genvägar till målgruppen. Enligt Dennis är inte inriktningar helt borta, men algoritmerna är optimerade för paid media.

– Performance marketing hindras av en alltmer komplicerad tracking och genvägarna är allmänt kända eller reglerade. Nu verkar AI vara det som ska lösa marknadschefens dilemma så vi kan nog se 2023 som start på denna trend. Slutligen tror jag allt ovan är grunden för vad man kallar modern marknadsföring och något man ska förstå de viktigaste komponenterna av i många år framåt. Låter trist, men det handlar mer och mer om att integrera det bästa från ovan med nya innovationer som passar det just du marknadsför.

Han fortsätter:

– ChatGPT är verkligen spännande, på tal om trender. Ser man till AI generellt finns det en rad spännande verktyg som kommer bidra massor runt bland annat content skapande. Det ser jag fram emot. Rob Hoffman på LinkedIn är bra på att lyfta nya möjligheter.

– En sista sak jag också funderat mycket på är hemsidor. När kommer vi egentligen att få se webbsidor som är helt eller delvis automatiserade för besökaren? Det är uppenbart att scrolla, välja flikar och klicka runt snart kommer ses som oerhört omodernt. Säga vad man vill, men bokningsflöden, menyer och text skapar inte den användarupplevelse jag ser framåt. Kanske är hela hemsidan som en chatt om några år?

Trendspaningar

Det finns två typer av faktorer som påverkar trender enligt Dennis. Den ena är världsläget kopplat till köpbeteende. Covid-19 och det kriminella anfallskriget mot Ukraina har enligt honom påverkat mycket. Från att man pratade om disruptiv marknadsföring till att anpassa marknadsföringen efter omfattande disruptiva förändringar i samhället. Så, vilken är den andra faktorn?

– Den andra typen är stora förändringar som till exempel lägre spårbarhet online och med det större osäkerhet vad kunder kostar från de stora techjättarna. Beteenden online förändras också i rask takt, där ser jag att Meta inte alls är lika starkt som det brukade vara. Samtidigt är TikTok inte ett givet alternativ beroende på målgrupp, och kanske en plattform man inte borde använda alls nu när etik och ansvar börjar bli en fråga på riktigt.

– Mindre budget måste användas effektivare, både på grund av pandemin och andra konsekvenser sprunget ur dagens ekonomiska läge. Det skapar intressanta frågor om kvalitet, kreativitet och inte minst hur du på bästa sätt använder din data, leads och befintliga kunder etcetera. Vissa delar som förr var en del av growth hacking är nu ett måste i kampen om kunderna med lägre budget och ett minskat köpbeteende.
Dennis är generös med tips och gör ett sista medskick till nyblivna CMOs:

– Var nyfiken på det nya, men premiera att stoppa det i en verktygslåda och håll verksamheten fokuserad på att optimera det som redan fungerar. Ska man testa? Absolut, men då ska man först återbesöka det man lärt sig när man läste Daniel Kahneman.

– Och vill du få pejl på trender tycker jag att Tony Hammarlunds podcast Digital Marknadsföring är bra. Jag menar att han erbjuder långa samtal om olika trender och uppdateringar på ett konkret sätt ihop med ett grymt community där jag upplever att kunskap står i centrum. Tack Tony!

avatar

Emil Björnius

Emil jobbar som senior content marketing manager på Aimfor. Kontakta honom om ni är intresserade av att få hjälp med er storytelling.

RELATED ARTICLES