Skip to content
Anna Åslund, CMO på Asker Technologies
Emil Björnius2023-maj-05 10:31:316 min read

Därför är social selling extremt användbart när du driver en startup

Med en bakgrund som journalist har Anna Åslund tagit steget från tidningsvärlden till startupscenen. Som CMO och grundare på intervjuplattformen Asker Technologies vill hon förändra hur företag kan skapa mer objektiva och träffsäkra jobbintervjuer. I CMO Insights berättar hon om sina utmaningar och insikter i rollen som – relativt färsk – CMO.

Med en bakgrund som journalist har Anna Åslund jobbat på både lokaltidning och rikstäckande medier. Det var när hon jobbade som redaktör på Metrojobb, ett varumärke under tidningen Metro och då en av Sveriges största karriärsajter, som hon fick upp ögonen för frågor som rör arbetsmarknad, jobbsökande och rekrytering. Anna berättar:

– Jobbet som journalist var fantastiskt lärorikt och roligt, men jag kände ganska tidigt i min karriär en nyfikenhet inför hur det skulle vara att jobba med att driva specifika frågor som jag tycker är viktiga. Det är omöjligt att göra i den objektiva rollen som journalist. När Metro gick i graven 2019 bestämde jag mig därför för att gå över till “den mörka sidan”, som det ofta heter på journalistspråk, och satsa på marknadsföring.

Hon fortsätter:

– Det var när jag jobbade på HR-techbolaget Assessio som jag träffade två av mina tre grundarkollegor till Asker. Vi hade alla en dröm om att starta och bygga upp ett bolag. Vår kunskap om rekryteringsbranschen gjorde att vi redan hade stor insyn i hur bolag jobbar med jobbintervjuer och vilka utmaningar som finns kopplat till det, samt vilka spelare som redan fanns på marknaden. Det gjorde att vi valde att satsa på vår idé och startade Asker i februari 2022.

 

“Vår främsta styrka som startup är att vi är snabbfotade och kan ändra fokus på en sekund”

 

Asker är en AI-driven intervjuplattform som hjälper snabbbväxande bolag att göra mer objektiva och träffsäkra jobbintervjuer. De hjälper Talent Acquisition-team och de rekryterande cheferna i organisationen att sätta upp och hålla de bästa tänkbara jobbintervjuerna i linje med den senaste forskningen och tekniken. Anna tror att AIs framfart kommer att förändra spelreglerna för hur marknad kommer att jobba framåt – inte minst med tanke på att teknologi är en fundamental del i Askers produkt. Och med tanke på hur mycket som händer inom tech just nu, ser Anna att CMO-rollen kommer förändras, med den:

– Det är en fantastisk tid att jobba med marknadsföring inom startupvärlden eftersom det händer så otroligt mycket inom tech just nu. Vår främsta styrka som startup är att vi är snabbfotade och kan ändra fokus på en sekund, det försöker vi alltid att utnyttja till vår fördel. Min roll som CMO kommer att utvecklas i takt och linje med bolaget, där mitt fokus idag kanske inte innehåller så många av de klassiska uppgifter som en CMO på ett större bolag ägnar sig åt, säger Anna, och fortsätter:

– När andra CMOs lägger en budget för året så diskuterar vi pris på vår plattform. När andra leder ett fokuserat marknadsteam så hjälps jag och mina kollegor åt med allt eftersom vi är så små. Det är annorlunda, men jag har aldrig varit i ett utrymme där jag lärt mig så otroligt mycket på så kort tid. Att driva en startup kan vara mitt livs bästa skola. I en startup handlar allt om marknadsföring, men på samma gång handlar inget om marknadsföring när du är i full färd med att utveckla din produkt. En utmaning som CMO är att identifiera de aktiviteter som gör skillnad för ditt varumärke i ett stadie där det fortfarande är för tidigt att göra stora investeringar i exempelvis annonsering, events och samarbeten.

Framtiden

Anna understryker att ChatGPT och generativ AI är här för att stanna och kommer förändra sättet vi jobbar med marknadsföring på, och om du inte ännu kan lista minst tio användningsområden av ChatGPT i ditt dagliga arbete på en marknadsavdelning så håller du på att missa tåget, säger hon:

– En effekt av användandet av ChatGPT tror jag blir att vi kommer se allt mindre eget contentskapande. Vi behöver inte längre lägga enormt med tid på att skriva fyndiga blogginlägg, sociala medier-poster och annonser. ChatGPT kan hjälpa till med både inspiration och innehåll.

– Idag får jag den största delen av mina nyheter och min inspiration inom marketing på Tiktok. Det är inte bara Generation Z som delar sina mest framgångsrika tips där, appen är full av både erfarna marketingveteraner, influencers och “vanligt folk” som bidrar med fantastiska insikter. Jag hoppas att fler, och då särskilt folk i åldrarna 50+, upptäcker kunskapsbanken som finns på TikTok.

– I takt med att fler branscher börjar utforska Tiktok så tror jag också att det kommer att bli mer snack om “social SEO”, alltså hur du får andra att hitta ditt bolag i appen med hjälp av rätt sökord. Jag använder oftast sökord för att hitta det jag vill ha och det gäller att bolag lär sig hur de ska tagga upp sitt innehåll.

 

“Att låta medarbetarna bli thought leaders istället för att fokusera på att trycka upp din produkt i era potentiella kunders ansikten är en så mycket mer rolig och hållbar strategi att jobba efter”

 

Trenden kring “social selling”, alltså att utveckla relationer som en del av försäljningsprocessen, inte minst på sociala medier som LinkedIn, har fullkomligt exploderat i Sverige de senaste åren, åtminstone om man får tro Annas eget LinkedInflöde. Enligt Anna verkar vi svenskar på riktigt ha förstått möjligheterna med att nå ut med ett budskap och sälja sin produkt utan att fokusera på renodlat sälj.

– Det gör mig fantastiskt glad att se vd:ar för välkända bolag vara aktiva på LinkedIn och skriva inlägg som känns bjussiga och genomtänkta, för det visar att möjligheterna med social selling har spridit sig högst upp i organisationsledet. Och om de högsta cheferna inte har tid att skriva sina egna inlägg så är den perfekta lösningen att ta hjälp av marknadsteamet.

Hon fortsätter:

– Social selling är extremt användbart när du driver en startup, eftersom få känner till dig och du saknar både säljare och marknadsbudget. Vår främsta kanal för att nå och prata med vår målgrupp är LinkedIn. Sedan dag ett med Asker så har vi därför varit väldigt aktiva och involverade på den plattformen. Vi skriver inlägg, engagerar oss i det andra skriver och är genuint intresserade av att lära oss av vår målgrupp. Under våra första månader så kom 90 procent av alla möten vi bokade in från att branschfolk sett vad vi gjort genom LinkedIn.

– Att låta medarbetarna driva ordet och debatten om ditt bolag tror jag är ett extremt värdefullt sätt att marknadsföra ett varumärke och få nöjda medarbetare på. Att låta medarbetarna bli thought leaders istället för att fokusera på att trycka upp din produkt i dina potentiella kunders ansikten är en så mycket mer rolig och hållbar strategi att jobba efter. Men det gäller att aktiviteter inom social selling stöttas i hela organisationen för att strategin ska lyckas. Att skriva inlägg på LinkedIn och vara aktiv i kommentarsfält måste värderas lika högt som att ringa kalla samtal för en säljare.

Bästa kontra sämsta beslutet som CMO

Slutligen delar Anna med sig av sitt sämsta kontra bästa beslut under förra året, kopplat till hennes CMO-roll:

– Mitt sämsta beslut är nog att vi i början av resan med Asker fokuserade på en alldeles för bred målgrupp. Vi var rädda att förlora viktiga personer genom att inte täcka in dem i vårt språk och kommunikation, därför blev vi alldeles för generella. I en startup så lär man sig med tidens gång, och det har jag verkligen gjort.

Hon avslutar:

– Mitt bästa beslut är en följd av mitt sämsta, att jag idag vågar ta fram förstoringsglas och titta på en superspecifik mindre målgrupp, där vi kan få mer exakta resultat. I takt med att Asker utvecklas och växer så kommer vår målgrupp med största sannolikhet att göra samma sak, men i ett tidigt stadie är det bästa du kan göra att skala ner och fokusera på några få. 

avatar

Emil Björnius

Emil jobbar som senior content marketing manager på Aimfor. Kontakta honom om ni är intresserade av att få hjälp med er storytelling.

RELATED ARTICLES