Skip to content
MarTech Specialist, Deborah Lazar
Emil Björnius2023-okt-24 13:14:153 min read

I huvudet på en MarTech Specialist: Välj MarTech-stack för att förstå och utvärdera kundbeteenden och preferenser

Vilka är de främsta MarTech-trenderna just nu? Vad ska en MarTech-stack bestå av och hur kan den hjälpa bolag att bättre förstå och utvärdera kundbeteenden och preferenser? I veckans “I huvudet på” pratar vi med Aimfors vetgirige Marketing Tech-specialist Deborah Lazar som ÄLSKAR att trycka på knappar för att se vad som händer. 

Marketing tech är idag en central del i alla marknadsföringsstrategier. Allt i marknadsföringsprocessen, från första kontakt till kundengagemang, är till stor del teknikdrivet. Med tiden har en enkel teknisk förståelse blivit otillräcklig; dagens marknadsförare måste behärska både avancerade verktyg och klassiska marknadsföringsprinciper för att verkligen lyckas. “I huvudet på” pratar idag med Deborah Lazar, MarTech-specialist hos Aimfor. 

Den röda tråden genom Deborahs arbetsliv är att hon alltid tyckt om att lära sig nya system, hon utvecklar: 

– Jag trycker på så många knappar som möjligt för att se vad som händer och letar alltid efter nya sätt att använda systemen på för att effektivisera mitt jobb. Idag fokuserar jag mycket på CRM och Marketing Automation – både implementationer av nya uppsättningar och optimering av befintliga.

 

Vilka är de mest påverkande MarTech-trenderna just nu och hur påverkar de marknadsföringens landskap?

– Det som alla pratar om just nu: AI, chatbotar och virtuella assistenter. Man kanske tror att det här med AI är nytt – men tänker man efter så inser man att det funnits i de flesta verktyg under en väldigt lång tid. Den stora skillnaden är att det nu är synliggjort för “vanliga” användare och att man faktiskt får interagera med det.

Deborah fortsätter: 

– Förutom att AI kan användas till att skapa innehåll och liknande, så kan man med AI analysera mycket data väldigt snabbt. Det ger marknadsförare möjlighet att förstå kundbeteenden, identifiera mönster och förutsäga trender på ett helt annat sätt än innan.

 

"Min absolut största utmaning är att få organisationer att förstå att nyckeln är bra data - och att all data inte är bra data!"


Vad ska en MarTech-stack bestå av?


– Det beror help på vad man är för typ av bolag, vilka mål man har, etc. Men för att generalisera kan man tänka att man vill ha verktyg som kompletterar marknadsföringens olika faser. Om vi tittar på faserna i Inbound Marketing, “Attract - Engage - Delight”, så kan det se ut så här:

Attract - Verktyg för SEO, SEM, leadsgenerering
Engage - CRM-system, MA-system
Delight - Analysverktyg

Hur kan en bra MarTech-stack hjälpa bolag att bättre förstå och utvärdera kundbeteenden och preferenser?

– En bra MarTech-stack ger företag en ovärderlig inblick i kundresan. Genom att dra nytta av automatisering, A/B-testning och prediktiv analys kan vi skapa skräddarsydda kampanjer och förutsäga kundens nästa steg - vilket skapar starkare kundrelationer och snabbare tillväxt.


Vilka olika utmaningar och hinder stöter du på när du implementerar MarTech-lösningar, och hur arbetar du för att övervinna dem?

– Min absolut största utmaning är att få organisationer att förstå att nyckeln är bra data - och att all data inte är bra data! Data som inte är tillräckligt strukturerad gör det svårt att segmentera, analysera och framför allt blir det svårt att fatta datadrivna beslut.

En annan vanlig utmaning är att få system att samarbeta med varandra, inte bara att implementera nya fristående system eller verktyg. Många företag har redan äldre system på plats, och att integrera nya tekniklösningar kan ibland vara besvärligt. Syftet med att samla in data är att få en 360-graders vy över kunden, men om vi inte gör datan tillgänglig över plattformarna skapar vi isolerade datalager. Helt plötsligt är den där 360-graders vyn inte så 360 längre.


Deborah gör ett sista medskick: 

–  Det som jag tycker är allra viktigast att komma ihåg är att man (oftast) inte bara kan implementera ett system och sen tro att det ska sköta sig själv. Ett Marketing Automation-system använder man ju för att göra just det, automatisera en del av sin marknadsföring. Men för att det ska bli rätt så behöver man en strategi för hur man ska sätta upp automationer, man behöver innehåll att fylla det med, en plan för tester och framförallt: kontinuerlig underhållning och optimering. 

Vilket verktyg tycker du är roligast? Hubspot
Vilket verktyg tycker du är jobbigast att städa upp efter någon annan i? Hubspot :D

avatar

Emil Björnius

Emil jobbar som senior content marketing manager på Aimfor. Kontakta honom om ni är intresserade av att få hjälp med er storytelling.

RELATED ARTICLES