Skip to content
CMO-insights-KristofferPaldeak-Wide-web
Emil Björnius2023-okt-16 07:43:083 min read

Tänk att varje interaktion med bolaget ska vara en upplevelse i sig

I veckans CMO Insights pratar vi med Kristoffer Paldeak, CMO på proptechbolaget Mestro, om hur man som bolag navigerar genom en energikris, fördelarna med att som CMO komma från “kreatörssidan” och vilka marknadsföringstrender han ser framför sig. 

Intresset för media och reklam växte fram redan på gymnasiet för Krisftoffer. Ett extrajobb som webbredaktör för Clarion Hotel ledde till att han något år senare ansvarade för att bygga upp den digitala marknadsföringen för kedjans nya restaurangkoncept som skulle rullas i Norden. Han har dessförinnan pluggat marknadsföring, kommunikation och psykologi, men också jobbat som bland annat frilansfotograf åt Foodora. 

Idag jobbar han som CMO på proptechbolaget Mestro. Mestro hjälper fastighetsägare att göra sina fastigheter hållbara. De samlar in, analyserar och visualiserar hållbarhetsdata med hjälp av pedagogiska grafer som vem som helst ska kunna tyda. 

Och det är verkligen en spännande tid för Mestro. Inflation, elkris och klimatkatastrofer har fått fastighetsägare att behöva tänka om kring hållbarhet. Något som givetvis gynnat ett bolag som vill göra fastigheter mer hållbara. 

– När jag började jobba på Mestro pratade ingen om energi. Spola sen fram till idag, nu är energi lika med hållbarhet. Tidigare hade vi många privata fastighetsägare som kunder, nu har även de större statliga bolagen fått upp ögonen för oss. Fler och fler måste nämligen börja mäta sin hållbarhet tack vare regulatoriska krav, säger Kristoffer.  

 

“Det har vi jobbat mycket på – att brygga samarbetet mellan marknad och sälj”

 

Mestro verkar inom B2B. Målgruppen är ofta en bit äldre än Kristoffer. När Kristoffer klev på rollen var han tvungen att utmana sig själv och sina egna föreställningar en aning, han utvecklar: 

– När jag kom in på Mestro ville jag till exempel inte lägga en enda krona på print. Jag förstod dock snabbt att målgruppen finns där. Så nu kör vi print. I övrigt märker vi att inbound leads blir viktigare och viktigare. Att de som kommer in den vägen har ett behov, en del förkunskap och konkreta frågor bäddar för en smidigare och snabbare säljprocess. Just det har vi jobbat mycket på - att brygga samarbetet mellan marknad och sälj. 

Han fortsätter: 

– Vi lägger mycket tid på vårt nyhetsbrev. Det är en av våra främsta kanaler. Och vi ser att det ger resultat, när vi kikar på öppningsgrad, klick och engagemang. Dessutom fungerar vår blogg som ett skyltfönster, där vi försöker vägleda och lära genom thought leadership-innehåll. Vi ser att vårt content driver affären och jag tror att jag har en fördel med min bakgrund som kreatör, då jag har en grundförståelse för själva hantverket. Det i kombination med att vi har en dedikerad Content Manager är helt avgörande. 


CMO-rollen utvecklas hela tiden och idag täcker den in många discipliner. Kristoffer spår att rollen kommer att bli både mer kommersiell och innovativ framgent. Han utvecklar sitt resonemang:

– Jag tror att CMOn kommer ha mer inflytande över kundresan och att den blir en självklar del av varumärket i framtiden. Tänk att varje interaktion med bolaget ska vara en upplevelse i sig. Innovationsmässigt tror jag att många bolag startar på samma sätt som Halebop var ett sätt för Telia att tuffa till sig och bli lite roligare. 

Han fortsätter: 

– Vår benchmarking-rapport “Energi i Fastigheter” var från början ett initiativ från marknadsavdelningen, som nu är en del av roadmapen i vårt produkterbjudande. Vi vill göra Mestro till en “lägereld” för branschen. 

 

Tips till framtida CMOs


Slutligen delar Kristoffer med sig av sina bästa tips och råd till framtida CMOs: 

– Förenkla allting du gör. När jag började på Mestro kom jag från en stor organisation och tänkte att åtta A/B-tester på våra annonser inte var någon big deal. Det blir såklart inte hållbart, man behöver ju kunna nöja sig och prioritera. Jag har så många hattar på mig just nu att det finns mycket att vinna på att förenkla och anpassa beroende på vilken typ av organisationer du jobbar inom. 

Han avslutar: 

– Rollen kommer bara bli svårare och än mer komplex, då behöver du bygga en strategi för att kunna prioritera bort saker, eller delegera. 

avatar

Emil Björnius

Emil jobbar som senior content marketing manager på Aimfor. Kontakta honom om ni är intresserade av att få hjälp med er storytelling.

RELATED ARTICLES