Skip to content
Jonas Strandell, CMO på Besedo
Emil Björnius2023-maj-19 13:26:195 min read

En bra CMO är en duktig storyteller som hjälper till att förenkla och utbilda – och dessutom bryr sig om att göra det riktigt snyggt

När han var liten ville han bli serietecknare – faktum är att det inte fanns på världskartan att göra något annat. Med tiden visade det sig emellertid att serietecknarbranschen inte var riktigt så lukrativ som han hoppats på. Att se till att webbplatsbesökare får en bra upplevelse är å andra sidan ingen pjåkig kompromiss. Jonas Strandell är CMO på content moderation-bolaget Besedo, här berättar han om sin CMO-resa.

Låt oss börja med att reda ut vad content moderation faktiskt är. Besedo, som Jonas jobbar på, säkerställer att användargenererat innehåll som skapas på olika plattformar inte är stötande eller felaktigt. Jonas beskriver det bäst själv:

– Tänk dig att du går online för att köpa en cykel nu till våren, du söker och får typ 500 träffar, men för att komma till en faktiskt cykel som säljs måste du först vada genom fyra sidor av naket, droger, hate speech, osv. Sämst! Med content moderation får vi alla en skön användarupplevelse online.

Jonas har en bakgrund som marknadschef på Pingdom, ett bolag som tillhandahåller prestandamonitorering för hemsidor. Med ungefär en miljon användare fanns kunder som bland annat Apple, Facebook, Instagram, Google, Twitter och i stort sett alla de största bolagen i världen. Sedan februari 2022 är han alltså CMO på Besedo. När vi pratar om marknadschefens roll idag understryker Jonas att det finns två olika delar att lägga vikt vid:

–  Den viktigaste delen i marknadschefens roll är att kavla upp ärmarna och kunna göra jobbet. En marknadschef som bara i teorin kan jobbet – men aldrig faktiskt skapat egna landningssidor, våndats över hur många mottagare MailChimp kommer skicka till, skrivit några rader kod för hemsidan att funka, eller meckat om i Google Search Console en fredag klockan 18, de har lite uppförsbacke. Men visst, du måste inte ha varit en häst för att bli en bra kusk.

Han fortsätter:

– Den andra delen är att bygga team. Visserligen är det självklart viktigt med strateger och taktiker. Men kasta en snabb blick på LinkedIn och du inser att du står upp till hakan i sådana. Bygg istället ditt team med personer som faktiskt gör saker och skapar värde för företaget i varje del i sitt arbete. Som den store filosofen Mike Tyson sa: “everyone has a plan until they get punched in the mouth”.
En bra marknadschef är en duktig storyteller som hjälper till att förenkla och utbilda – och dessutom bryr sig om att göra det riktigt snyggt.

 

“Att bygga team är bland det svåraste man kan göra som chef, men det är också bland det roligaste”

 

När Jonas ombeds prata lite om framtiden erkänner han att det vore den enklaste sak i världen att säga att vi kommer få se lite mer AI och automation. Det är kanske den mest uppenbara smashbollen för året. Han tror emellertid att användargenererat innehåll kommer få ännu mer utrymme framåt. Han utvecklar:

– Om man lyfter blicken så tror jag vi kommer få se än mer user-generated content på alla plattformar. Det spelar ingen roll om du konsumerar content via YouTube, TikTok, Discord, Reddit eller någon annanstans. Det kommer bara komma än mer. Jag älskar att observera människor i sina konsumtionsbeteenden. Ett av de roligaste exemplen jag sett den senaste tiden var när mitt 10-åriga bonusbarn ombads beskriva med en gest hur han skulle visa en telefon. Istället för att visa med en hand, tummen mot örat och lillfingret mot munnen, så höll han upp båda händerna och rörde tummarna snabbt som för att visa att han skickade meddelanden – eller spelade.

Han fortsätter:

– Det vore förbannat skönt om vi kunde få se mindre av cold outbounds. Herrejösses. Gärna förbannat mycket mindre av tidsinställda utskick i stil med  “såg du mailet jag skickade förra veckan?” Tänk att få sitta med i ett möte i ett konferensrum när någon säger att det är dags att köpa epostlistor och ladda upp stora epostkanonen. Då är det dags att börja dela ut lavetter.

Utmaningarna framåt

Utmaningarna då? Med en hel uppsjö av potentiella plattformar, kanalval och strategier är det inte helt enkelt att veta var man bör satsa. Jonas utvecklar sitt resonemang:

– De stora utmaningarna är i dagsläget att balansera vart vi ska lägga vårt krut och insatser med var vi får mest bang for the buck. Detta är samtidigt det som är absolut roligast med att jobba inom marknadssidan på företag – vi får ju chansen att prova så mycket saker! Det är en ynnest att jobba med saker där man kan titta på idéer man hade för månader sedan och tänka att “det där var ju inte alls så smart. Hur tänkte vi där?” Du kan inte vara överallt. Försök fokusera på några få saker med mätbara KPIer. Gör dessa saker och gör dem ordentligt – mät och utvärdera. Sen vidare till nästa. Försök inte göra 40 saker samtidigt, det slutar bara med att det blir halvdant.

Ett annat intressant ämne som också innebär stora utmaningar stavas personalisering:

– Personalisering av marknadsföring är svår nöt att knäcka. I vår bransch för content moderation så handlar det om att skapa use-cases som konsumenten kan identifiera sig med. Det kan till exempel vara ett problem som du vill lösa på din marknadsplattform, din dejtingapp eller ditt spel du utvecklar. Att hitta lösningar på de utmaningar du står inför är otroligt värdefullt.

– Det måste inte vara marknadsföring som är riktad specifikt mot just dig som just kollat på 5 klipp på YouTube med hur man gör världens bästa omelett och sedan pratade på Messenger om stekspadar med din partner. Det är mer creepy än det är personalisering.

– Klassikern är ju när man köpt ett toalettlock på Amazon och sen presenterar Amazon inget annat än toalettlock. Tack Amazon, men vad i hela friden tror du om mina toalettvanor egentligen?

I Jonas team finns en handfull personer, både inhouse och på konsultbasis. Avslutningsvis ger Jonas några tips på hur han tror att man som CMO bör tänka framgent när det kommer till att forma sitt marknadsteam:

– Att bygga team är bland det svåraste man kan göra som chef. Men det är också bland det roligaste. Om jag bara fick tipsa om något så är det att titta efter folk som har “the thousand mile stare”. Du vet, de där personerna som gjort massor av saker och massor av fel. Titta efter personer som av misstag skickat ut tusentals mail till kunderna med ämnesraden “test”. Titta efter de som sänkt en hel webbtjänst för att de raderade en tabell i en databas. Det här är de som du vill ha i skyttegravarna med dig när kulorna viner. De har gjort det här förut och vet precis vad som behöver göras när det börjar bli riktigt skarpt läge.

avatar

Emil Björnius

Emil jobbar som senior content marketing manager på Aimfor. Kontakta honom om ni är intresserade av att få hjälp med er storytelling.

RELATED ARTICLES