Skip to content
MetaBlogg_Web_wide
Emil Björnius2023-nov-02 15:06:253 min read

Meta erbjuder annonsfri prenumeration – så påverkas du som annonsör!

Förra veckan stod det klart. Meta kommer att erbjuda en betalversion för Facebook och Instagram som är reklamfri – men vad innebär det egentligen för dig som annonserar på Meta idag?

Meta kommer nu att erbjuda användare i EU, EEA (European Economic Area) och Schweiz möjligheten att prenumerera månadsvis för att använda Facebook och Instagram utan annonser. Användare kan också fortsätta att använda tjänsterna gratis som tidigare, men då med målriktade annonser

Kostnaden för prenumerationerna kommer att variera beroende på köpplats: €9.99/månad om man köper via webben och €12.99/månad på iOS och Android. 

Oavsett var du köper din prenumeration kommer den att gälla för alla länkade Facebook-, och Instagramkonton. Priset för iOS och Android tar hänsyn till de avgifter som Apple och Google tar ut. Så, hur mycket panik bör du som annonsör ha? 

Införandet av en prenumerationsmodell utan annonser kan ha flera potentiella konsekvenser för dig som annonsör. Vi har listat åtta av de mest sannolika effekterna:

 

  • Minskad räckvidd: 

Om en betydande mängd användare väljer prenumerationsmodellen utan annonser, är det rimligt att anta att annonsörernas potentiella räckvidd på plattformen minskar. Detta kan göra det svårare för företag att nå sina målgrupper på Metas plattformar, samtidigt som man också måste ta i åtanke att personer som är villiga att betala för att inte se annonser sannolikt var mindre engagerande med annonsmaterial även tidigare.

För retargeting blir detta särskilt viktigt – framförallt för vissa målgrupper med högre adoption rate (det vill säga hur snabbt och i vilken utsträckning en ny produkt eller tjänst blir populär bland användarna eller konsumenterna) – där hög reach i retargeting-populationen är kritiskt.

  • Högre kostnader per exponering:

Eftersom antalet användare som ser annonser kan minska, kan kostnaden per exponering eller klick (CPC) öka. Det kan med andra ord bli dyrare för annonsörer att nå den kvarvarande målgruppen som fortfarande ser annonser. Som med räckvidden är detta dock väldigt beroende av din målgrupp och huruvida de väljer betallösningen (som säkerligen inte kommer ha uniform adoption rate). 

  • Mer fokus på kvalitativt innehåll: 

Om en mindre grupp användare fortfarande ser annonser, kommer det att bli ännu viktigare för annonsörer att skapa engagerande, relevant och högkvalitativt innehåll för att nå igenom bruset. 

  • Möjlig omprövning av annonsstrategier:

Annonsörer kan behöva omvärdera sina marknadsföringsstrategier på Meta-plattformarna, vilket kan inkludera att diversifiera sina marknadsföringskanaler eller allokera om eller ändra sina annonseringsbudgetar.

  • Datadrivna insikter kan påverkas: 

Om en stor del av användarbasen väljer prenumerationsalternativet kan den data som samlas in från annonsering bli mindre representativ för den övergripande användarbasen, vilket kan påverka analysen och insikterna som annonsörer drar från sina kampanjer. Ett tips är att introducera nya verktyg i ditt marknadsarbete för att lära dig om dina användare, som Bower ifall du jobbar med FMCG!

  • Förändring i annonsformat: 

Med färre användare exponerade för annonser kan det bli mer värdefullt för annonsörer att experimentera med olika annonsformat, som Stories, videoannonser eller interaktiva annonser, för att maximera engagemanget. Eller varför inte en ny kanal?

  • Stärkt relation till kvarvarande användare: 

De användare som väljer att inte prenumerera och fortsätta se annonser kan vara de mest engagerade och aktiva på plattformen. Därför kan det vara värdefullt för annonsörer att fokusera på att bygga djupare relationer med denna kvarvarande användargrupp.

  • Organic Social

Om fler användare väljer att prenumerera och därmed inte ser annonser, kan organiskt innehåll få en ökad betydelse. Varumärken och innehållsskapare kommer att behöva fokusera ännu mer på att skapa högkvalitativt, engagerande och värdefullt innehåll för att bygga och upprätthålla sin målgrupp. 

 

Det är sannolikt ingen vild chansning att introduktionen av ett prenumerationsbaserat, annonsfritt alternativ påverkar annonsörernas strategi och effektivitet på Meta-plattformarna. Du som annonserar på Meta bör därför hålla dig uppdaterad om hur många användare som väljer prenumerationsalternativet och anpassa dina strategier därefter.

Tänk på att adoption rate i just din målgrupp kan skilja sig från andra, så hur det påverkar just ert företag beror på. 

avatar

Emil Björnius

Emil jobbar som senior content marketing manager på Aimfor. Kontakta honom om ni är intresserade av att få hjälp med er storytelling.

RELATED ARTICLES