Skip to content
Kaveh Sabeghi, CMO Matspar
Emil Björnius2023-nov-13 10:54:163 min read

De bästa lärdomarna ligger i de största misstagen

Kaveh Sabeghi är ett lysande exempel på att man kan ta sig långt, utan att för den sakens studera vidare efter gymnasiet. Som självlärd entreprenör och CMO på Matspar delar han i veckans CMO Insights med sig av sina bästa framtidsspaningar, men också tips och råd till blivande marknadschefer och CMOs.

Redan som liten märkte Kaveh att han inte hade samma läshuvud som andra klasskamrater. Med sin ADHD-diagnos har det varit lite tuffare att lära sig från skolböcker, eller att till sig information från lektioner och föreläsningar. Skolan var med andra ord ingen plats där Kaveh blomstrade.

Det går dock att lyckas utan att sluka skolböcker eller gå ut med högsta betyg från ett av toppuniversiteten. Kaveh är ett lysande exempel på det. Han berättar själv om sin bakgrund, som inte helt oväntat startade inom försäljning.

– De flesta yrken som jag tagit mig igenom har enbart handlat om försäljning. Jag arbetade på SATS från 2007 till 2016 där jag under majoriteten av tiden var platschef för en massa olika center. Samtliga uppdrag handlade om att driva upp försäljningen. För att lyckas med det förstod jag att säljet måste synka med marknadsföringen.

Han fortsätter:

– 2009 startade jag Kimura.se, idag Sveriges största tidskrift inom MMA, och behövde även agera marknadsförare på riktigt. Marknadsföring utan budget är inte det lättaste, men det går. “Hur får jag olika kanaler att vilja prata om oss och driva trafik till oss utan att ta betalt?". Det är en fråga som ständigt varit aktuell i min värld, och som jag hela tiden behövt hitta svaret på. Nyckeln har ofta legat i samarbete. Jag har varit tvungen att hitta olika sätt för att ge ett värde som gjort att olika företag och människor vill prata om oss utan att ta betalt. Samma tanke tog jag med mig in till Matspar.se när vi startade bolaget 2015.

 

“Att agera stort utan att att testa litet är inte något att rekommendera”

 

Det är ingen högoddsare att självlärandet gett Kaveh massor av lärdomar och erfarenhet. När det kommer till beslutsfattande delar Kaveh gärna med sig om både bra och dåliga beslut han fattat:

– Det är enkelt att koppla sina bästa beslut till lyckade marknadsföringsinsatser eller kampanjer, men det är egentligen bara resultatet av ett grundläggande beslut. Mitt bästa beslut har varit att inte röra pengarna trots att de finns där och istället tvinga mig tillsammans med organisationen att tänka utanför den berömda boxen. Det har resulterat i många kreativa samarbeten, nya intäkter och nya innovativa lösningar för branschen. När vi sedan vill lägga större pengar på vår marknadsföring vet vi exakt i vilken korg vi ska lägga dem.

Han fortsätter:

– Att agera stort utan att att testa litet är inte något att rekommendera. En sak som funkar för andra behöver nödvändigtvis inte fungera för ditt bolag. Jag har tidigare testat att satsa stort på grund av brist på tålamod och för att jag velat åt de snabba resultaten, men jag har också lärt mig att de sämsta besluten med tiden kan förvandlas till bra beslut om man fortsätter jaga lösningarna. De bästa lärdomarna ligger i de stora misstagen.

AI och machine learning

Vid skrivandets stund har vi gått in i september, och AI har accelererat ordentligt. ChatGPT har varit den stora snackisen, och Kaveh är övertygad om att AI och machine learning kommer att ta allt mer utrymme på marknadsavdelningar runt om i landet. Han tror också att e-handeln kommer fortsätta växa dramatiskt:

– Vi kommer att se fler och fler handla mat, kläder och annat online. Logistiken har länge varit en utmaning för oss, men dess framfart och plattformarnas algoritmer för personalisering kommer göra att fler upplever köpresan som enkel och mer träffsäker, vilket kommer att leda till en högre retention. Inflationen har gjort att fler och fler vänder sig till prisjämförelsetjänster som oftast är kopplade till e-handel. Detta är förstås ett av anledningarna till tillväxten. Vi har dock även sett att många som handlar mat i fysiska butiker påbörjar sin köpresa på nätet. Det behöver inte bara vara kopplat till pris, det kan vara kopplat till produktinformation, inspiration eller utbud.

– Quick commerce hade ett stort lyft innan inflationen, men nu ser vi istället slow commerce öka. Människor håller hårt i pengarna och planerar nu ännu nogrannare för att komma ner i pris. Man är alltså beredd att vänta flera dagar och kanske längre än så för sin produkt. Den här vanan tror jag kommer att hålla i sig även när vi ser en högkonjunktur.

Kaveh avslutar:

– Hållbarhetsfrågan är såklart fortfarande viktig, men den har lyst lite med sin frånvaro under  inflationen då prisfrågan har tapetserat varenda media. Det är mindre av den nu, men jag är helt övertygad om att det bara är tillfälligt. 

avatar

Emil Björnius

Emil jobbar som senior content marketing manager på Aimfor. Kontakta honom om ni är intresserade av att få hjälp med er storytelling.

RELATED ARTICLES