Skip to content
Headless CMS
Emil Björnius2023-nov-20 16:05:093 min read

Headless CMS vs. traditionellt CMS – vad är egentligen bäst?

Ett headless CMS (Content Management System) är en modern typ av innehållshanteringssystem som skiljer sig från traditionella CMS genom att innehållet kan hanteras och lagras utan direkt koppling till en specifik frontend-plattform, vilket leder ökad flexibilitet.

En stor fördel med ett headless CMS (på svenska kallat huvudlöst CMS) är att innehållet kan (åter)användas till olika plattformar och enheter, från webbplatser till mobilappar och IoT-enheter, med större flexibilitet och anpassningsförmåga samt utan att behöva dupliceras. I den här artikeln kommer vi att gå igenom fördelarna med headless, och också lista några av våra favorit-CMS.

Fördelarna med ett headless CMS

“Headless” är ett begrepp och en teknik som blivit allt mer populär de senaste åren. Till skillnad från traditionella CMS slipper du med ett headless CMS att oroa dig över hur och vart innehållet används. All komplexitet i form av hosting, teknik, olika plugins, underhåll, säkerhet och prestanda måste såklart hanteras ändå, men i och med att innehållet frikopplas från hemsidans logik och funktionalitet blir resultatet en ökad flexibilitet och stabilitet. I praktiken innebär detta att innehåll som skapas i ett headless CMS kan återanvändas på din hemsida, din app, blogg och andra källor men att du bara behöver underhålla en version av innehållet. Vilken tech-stack som används för att presentera innehållet är således helt oberoende av hur och vart innehållet lagras.

Nackdelen med ett headless CMS är att hemsidans struktur, tema, visuella stil med mera måste sättas upp i ett separat program och att innehållet läses in via API.

För användaren av ett headless CMS behöver detta dock inte ändra så mycket, utan upplevelsen av hur innehåll administreraskan fortfarande göras interaktivt och smidigt (beroende av hemsidans uppbyggnad).

De bästa headless CMS-leverantörerna

Det finns många olika headless-plattformar, och på Aimfor har vi jobbat med många av dem. Här listar vi några av våra favoriter:

Sanity

Vi hjälpte våra vänner på Aktiespararna att sätta upp sin nya sajt genom Sanity. Med Sanity får man ett modernt och tydligt gränssnitt. Deras “editor” är enkel att arbeta med och erbjuder “drag and drop”-funktionalitet som gör att ditt innehållsskapande känns sömlöst. Sanity är byggt för att du som användare ska kunna modifiera verktyget efter dina egna preferenser, vilket öppnar upp för många olika användningsområden. Enkelt förklarat kan du med Sanity återanvända innehåll över alla kanaler och en metod för att hjälpa dig som användare att ansluta ditt innehåll till vilken tredjepartsteknologi, datakälla eller vilket ramverk som helst.

Dato

Junglemap är ett företag som sysslar med e-learning. När de kom till oss behövde de ett nytt CMS som skulle möjliggöra för dem att på sikt ta över driften av webbplatsen. Lösningen blev att vi byggde deras nya sajt i Dato, ett headless CMS som är flexibelt och enkelt att bygga ut, vilket var viktigt då de kontinuerligt lanserade nya utbildningar.

Med Dato får du som användare tillgång till ett gränssnitt som gör det enkelt att jobba med stora mängder data, du kan också skapa plugins för ditt innehåll mycket snabbt.

Storyblok

Storyblok räknas som världens första headless CMS-plattform. Vi hjälpte Swedacco med deras nya webbplats genom att bygga den i Storyblok. Plattformen tillhandahåller ett intuitivt gränssnitt när du behöver redigera ditt innehåll, vilket minskar behovet av teknisk expertis.

Storybloks visuella redigerare gör det också möjligt för redaktörerna av din webbplats att på enklast möjliga sätt förhandsgranska och ändra innehåll i realtid, precis som det visas i applikationen.

En headless CMS-byrå

Innan ni bestämmer er för att bygga er nya sajt i ett headless CMS är det viktigt att ni väljer en partner som har erfarenhet av headless och som kan guida er genom de utmaningar ni sannolikt står inför i med ert sajtprojekt.

Aimfor besitter en bred kompetens, inte bara när det kommer till headless CMS, utan även inom många av de områden som ofta behövs i samband med att en ny webbplats ska komma på plats, till exempel webbdesign, SEO, Web Management, konverteringsoptimering och copywriting.

Hör av dig till oss om du är nyfiken på hur vi kan hjälpa dig.

avatar

Emil Björnius

Emil jobbar som senior content marketing manager på Aimfor. Kontakta honom om ni är intresserade av att få hjälp med er storytelling.

RELATED ARTICLES