Skip to content
I huvudet på en webbstrateg med Martin Sturelind
Emil Björnius2023-jun-12 16:28:334 min read

I huvudet på en webbstrateg: Hur vet man att det är dags att skrota sin gamla webbsida och beställa en ny?

Hur vet man egentligen att ens webbsida håller måttet, och hur kommer man på att det är dags att skrota den gamla och beställa en ny? Det må låta som ett mardrömsuppdrag, men misströsta ej. Vår webbstrateg Martin Sturelind delar med sig av sina innersta knep och hemligheter.

Efter att ha axlat rollen som webbansvarig på diverse bolag jobbar Martin Sturelind sen tre år tillbaka som webbstrateg och konsult på Aimfor. När det kommer till att analysera en webbplats, hur den levererar och vilka brister som finns med den, kan få människor mäta sig med Martin.

I takt med digitaliseringens häftiga framfart de senaste åren har konkurrensen på nätet ökat, vilket i sin tur lett till att konsumenter och webbplatsbesökare ställer allt högre krav på webbsidor, något som bland annat Forbes rapporterat om. Så, hur vet man egentligen att det är dags att skrota singamla webbsida till förmån för en ny? Martin förklarar:

– Att börja tänka på en ny webbplats kan man göra hela tiden, men innan man sätter igång arbetet med en ny webbplats så kan det vara bra att ställa sig följande frågor:

  • Vad är det för problem sajten ska lösa?
  • Vad är visionen med den nya webbplatsen?
  • Vilka målgrupper har vi?
  • Vad har vi för målsättning och KPI:er för webbplatsen?

– Har man inte svaren på dessa frågor så bör man ta reda på dem, eller få hjälp att ta reda på dem. Utan att ha svaren på dessa så finns ingen anledning att börja kolla på en ny webbplats. Det är dessa problem och utmaningar som man sedan kan använda för att skapa en kravlista kring hur den nya webbplatsen ska funka.

Vad bör du tänka på att ha med i kravspecifikationen?

– Kravspecifikationen är ett viktigt hjälpmedel för att försäkra sig om att man får med alla funktioner och krav som man har på den nya webbplatsen. Enkelt uppsatt handlar det om en lista i excel, där varje rad har en ‘user story’, och i den andra kolumnen har man valet att ange om det är en ‘need to have’ eller ‘nice to have’. Viktigt att tänka på är att man inte ska vara rädd för att vara så detaljerad som möjligt i sin kravspecifikation. Många tar för givet att man som redaktör ska ha möjlighet att ladda upp bilder på sin webbplats, men även en sådan enkel sak bör anges som krav. Detta underlättar för de utvecklare som ska utveckla sajten, samt för alla som är inblandade i webbplatsprojektet.

Vilka är de vanligaste misstagen bolag brukar göra när de ska starta ett webbprojekt?

– Det vanligaste misstaget är att man gärna vill komma igång med bygget så snabbt som möjligt – för det är först då som man kan se och känna på något. Många förbiser att det är minst lika viktigt att lägga tid på att samla in krav och information från organisationen innan man sätter igång på riktigt. Ju mer tid man lägger på informationsinsamling, desto mer detaljerad blir kravlistan, vilket i slutändan innebär att man får en webbplats som täcker in alla våra behov.

Att beställa en ny webbplats är ju något som påverkar de allra flesta inom en organisation, hur får man medarbetarna att känna sig så delaktiga i projektet som möjligt?

– Det viktigaste är att få personer att känna sig hörda. Därför brukar jag rekommendera att man försöker prata med så många som möjligt. De som kan anses vara lite viktigare bokar man in möten med, övriga kan man nå ut till via mejl och intranät. Alla möten och kontakter syftar inte till att få in massa bra idéer, utan det handlar mer om att man i ett senare skede ska slippa få höra “Varför har du inte frågat mig”. Uppkomsten av sådana frågor kan i ett senare skede bli en bromskloss för hela projektet, och det vill vi undvika.

När alla bitar finns på plats har det blivit dags att lansera sajten, så hur lyckas vi med vår lansering?

– En lyckad lansering handlar i mångt och mycket om att man lagt ned mycket tid på att testa sajten internt, så att man säkerställer att alla de nödvändiga kraven man hade på webbplatsen är uppfyllda. Säkerställ även att all tracking är på plats och att man har en plan för hur den gamla sajten ska hanteras, ex. att redirects är uppsatt som det ska.

– När det kommer till praktiska detaljer så ska man givetvis aldrig lansera på en fredag eller strax innan semesterperiod – för saker kan gå fel – och då är det jobbigt om den där personen som kan lösa felet är på semester. Se till att fira lanseringen med alla som varit involverade på ett eller annat sätt. Att lansera en ny webbplats är ofta en väldigt stor sak för ett företag – så se till att fira som sig bör.

Slutligen, om du endast fick ta med dig EN webbplats till en öde ö, vilken hade du valt och varför?

– Ja du, får man ta det säkra före det osäkra och säga Google, tro?Det är ju den webbplats man använder mest. Ska vi se till en mer renodlad webbplats som jag tycker är lättanvänd och jobbar bra med innehåll och konvertering så får det bli apple.com. Även norwegian.com tycker jag är lättanvänd och bra. Jämför man exempelvis Norwegian med SAS så är det väldigt mycket enklare att boka med Norwegian. Allt från att söka flyg, se pris, och hela bokningsflödet. Det kan ju komma väl till pass när man sitter fast på en öde ö också! 

avatar

Emil Björnius

Emil jobbar som senior content marketing manager på Aimfor. Kontakta honom om ni är intresserade av att få hjälp med er storytelling.

RELATED ARTICLES