Skip to content
Jenny Westerberg, CMO Trivec
Emil Björnius2023-jun-02 11:07:025 min read

Det positiva som kom från pandemin är att digitaliseringen ute hos krögare och restauranger tog fart på ett annat sätt

Jenny Westerberg har jobbat inom IT-branschen mer eller mindre hela sin karriär – idag är hon CMO på Trivec – som erbjuder betallösningar för restauranger, barer och hotell. Aimfor fick en pratstund med henne om vilka trender hon tror kommer prägla marknadsföringen framgent, hur hennes bransch påverkades av pandemin, andra utmaningar hon ser inom restaurangbranschen och mycket annat.

Jenny Westerberg halkade in i IT-branschen av en slump och upptäckte snart att hon trivdes fantastiskt bra. Hon började som marknadskoordinator i början på 2000-talet, där och då blev det en hel del tryckta annonser, postala utskick och fysiska event.

– Jag kunde inte ens uppdatera vår egen webb utan fick ta hjälp av IT-avdelningen. Det ändrades i och för sig ganska fort när jag började på Episerver – idag Optimizely – som marknadschef, som utvecklade CMS-verktyg. Jag stannade i hela elva år där och var med och tog bolaget från ett familjeföretag till en global spelare. Idag jobbar jag som CMO på Trivec, vi levererar kassasystem och betallösningar till hotell-och restaurangbranschen, och gör en liknande resa från ett mindre bolag till en större spelare på den europeiska marknaden, säger hon.

Jenny medger att marknadschefens roll blir allt bredare då den digitala världen och den fysiska knyts samman, vilket innebär att det finns åtskilliga kanaler att ta i beaktande när du vill nå ut och engagera dina målgrupper. Hon utvecklar sitt resonemang:

– Idag är det stor betoning i rollen på data och analys, så du och ditt team kan fatta smarta beslut. Att du kan visa vad du genererar i intäkter och pipeline. Men det gäller också att fokusera långsiktigt och skapa ett starkt varumärke som står för något och har tydliga värderingar. Speciellt i frågor kring hållbarhet och socialt ansvar. Här kan vi inom B2B lära mycket av B2C-sidan, som kommit mycket längre med dessa bitar.

Hon fortsätter:

– Jag tror även att AI-teknologin kommer att hjälpa marknadschefen att få tid att skapa fantastisk engagerande kommunikation med sitt team, då den hjälper till med skapandet av bilder, videos, texter osv. Mer tid kan läggas på den kreativa processen än själva framtagandet av material. Jag tror även vi kan se nya roller som psykologer och beteendevetare i marknads-teamen som är proffs på hur människor beter sig. För även om allt runt omkring oss förändras i snabb takt, så förändras inte den mänskliga hjärnan så snabbt eller hur vi reagerar på olika impulser.

 

“Det bästa jag har beslutat för mig själv i min roll är att inte se misslyckanden som nederlag”

 

Med så många år i branschen är det lätt att förstå att utrymme funnits för både bra, men också mindre bra beslut. Jenny delar gärna med sig:

– Det bästa jag har beslutat för mig själv i min roll är att inte se misslyckanden som nederlag, låter som värsta klyschan jag vet, men att klappa mig själv på axeln att jag vågade testa något nytt, att jag har lärt mig av det och kommer inte att göra samma misstag en gång till.

Hon fortsätter:

– Jag har tagit en hel del dåliga beslut genom åren, ett exempel var att inte kolla noggrannare på en key-note speakers presentation på ett event vi arrangerade för 1000 personer. Sessionen var en katastrof och var plågsamt att titta på och vi fick många negativa kommentarer på utvärderingen. Jag var superstressad och fick inte tiden att gå ihop, stress och tidsbrist är ofta en parameter när jag tar dåliga beslut.

Trenderna framåt

AI kommer enligt Jenny att ha en framträdande roll under 2023, och hon tror att det kommer att komma ut en massa spännande nya insikter hur vi kan använda AI för att förenkla och förbättra vårt dagliga arbete. Hon utvecklar:

– Jag tror att vi kommer att se nya lösningar baserade på AI-teknik när det gäller att skapa innehåll som presentationer, annonser, videos baserat på ens eget varumärkesprofil med rätt tonalitet, färger, bilder, typsnitt etc. Detta möjliggör för vem som helst att skapa “bra innehåll”. Det kan också bli en utmaning, att vi skapar ointressant innehåll bara för att det är så enkelt. Jag tror inte att mer innehåll är rätt väg framåt, det måste finnas ett tydligt värde för mottagaren och en målsättning hos den som skapar innehållet vad det ska resultera i.

– Jag ser inte att vi kommer att göra mindre av något under 2023, utan marknadschefer kommer att anpassa och personalisera sina strategier efter sina målgrupper och personas. Det kommer att vara en mix av den fysiska och digitala världen, där det gäller att nå ut på ett relevant sätt som ger mervärde till den du vill interagera med.

Pandemin påverkade de flesta branscher i stor skala. Trivec huserar i en av de kanske mest drabbade branscherna, restaurangbranschen, och även om hon erkänner att hon blivit ganska trött på prata om just pandemin, så är det svårt att prata om trender och utmaningar i branschen utan att vidröra detta ämne:

– Vi stängde i stort sett ner verksamheten i Frankrike under ett år, när ingen fick gå ut. Våra kunder drabbades väldigt hårt när allt stängdes ner. Vi snabbade på en produktlansering för att erbjuda våra kunder möjlighet att sälja och betala via QR-koder. Det positiva som kom från pandemin är att digitaliseringen ute hos krögare och restauranger tog fart på ett annat sätt. Att ha teams-möten och handla online blev vardag för alla människor, vilket hjälpt oss när vi idag presenterar nya tekniska lösningar som underlättar för personalen på en restaurang. De är mer mottagliga än tidigare.

Hon fortsätter:

– Vi ser också att trenden att betala med mobilen eller blippa sitt kort växer snabbt. Sverige har alltid legat långt fram och flera restauranger idag är kontantlösa, men även i Frankrike och Belgien så ökar kortbetalningar och det blir allt vanligare att utföra tjänster digitalt. Det ökar kraven från våra kunder vilka betallösningar vi kan erbjuda som Swish, Apple Pay, Google Pay och hur våra drickslösningar ser ut.

Jenny avslutar:

– Restaurangbranschen där vi verkar har varit väldigt traditionell och inte så digitaliserad, vilket många techbolag har fått upp ögonen för, så vi ser nya bolag poppa upp varje månad, men vi ser även konsolidering och ihopslagningar av bolag. Så det är en bransch där det händer mycket just nu.

avatar

Emil Björnius

Emil jobbar som senior content marketing manager på Aimfor. Kontakta honom om ni är intresserade av att få hjälp med er storytelling.

RELATED ARTICLES